سرطان چشم

سرطان چشم هم مانند دیگر انواع سرطان در اثر رشد تومورهای سرطانی در داخل یا بیرون چشم ایجاد می‌شود. سرطان چشم به عنوان یکی از نادرترین بیماری‌های چشم می‌تواند از نوع اولیه باشد و خود چشم را درگیر کند و از خود چشم یا سلول‌های دور چشم شروع شود یا از نوع ثانویه که در اثر متاستاز سلول‌های سرطانی از سایر اندام‌ها به چشم رسیده باشد.

سرطان چشمی که از درون کره چشم شروع می‌شود را سرطان درون چشمی (intraocular cancer) می‌گویند. شایع‌ترین سرطان‌های درون چشمی در بزرگسالان ملانوما (melanoma) و لنفوم (lymphoma) هستند و رتینوبلاستوما (retinoblastoma) رایج‌ترین نوع این بیماری در کودکان است که از سلول‌های شبکیه شروع می‌شود.

علائم رتینوبلاستوما

انواع سرطان چشم

این بیماری از نوع اولیه یا ثانویه از سرطان‌های نادر است که احتمال ابتلا به آن پایین است. به ‌علاوه اینکه نوع این بیماری در کودکان و بزرگسالان با هم فرق می‌کند. نخستین سرطان چشم شایع در کودکان سرطان رتینوبلاستوما است که از نوع سرطان اولیه چشم کودکان محسوب می‌شود و رتبه دوم این بیماری در کودکان هم به مدولواپیتلیوما می‌رسد که هر دو از انواع سرطان نادر هستند، اما وقتی از این بیماری در بزرگسالان صحبت می‌شود رایج‌ترین نوع آن یعنی ملانوما به ذهن می‌آید. به طور کلی انواع این بیماری شامل این موارد می‌شوند:

ملانوما داخل چشم (uveal melanoma)

ملانوما داخل چشمی نوعی سرطان چشم (ملانوم) است که عنبیه، جسم مژگانی یا مشیمیه را درگیر می‌کند. تومورها از سلول‌های حاوی رنگدانه‌ها یعنی ملانوسیت‌های داخل چشم شروع می‌شوند. ملانوما داخل چشم بیشتر در آن قسمت از چشم ایجاد می‌شود که با دید معمولی و در آینه قابل مشاهده نیست. به‌ همین دلیل هم تشخیص ملانوم تخم چشم کار دشواری به‌ شمار می‌آید. به‌ علاوه اینکه معمولاً علائم و نشانه‌های زودرسی هم ندارد.

لنفوم داخل چشمی (Intraocular lymphoma)

لنفوم، سرطانی است که از سلول‌های لنفوسیت شروع می‌شود. به لنفومی که داخل چشم ایجاد می‌شود لنفوم داخل چشمی اولیه (PIOL) می‌گویند که نوعی سرطان چشم و دومین تومور شایع بدخیم داخل چشم است. لنفوم داخل چشم اولیه، شبکیه، زجاجیه و عصب‌های بینایی پشت چشم را درگیر می‌کند. حدقه چشم، تخم چشم، پلک، غدد اشکی و ملتحمه هم ممکن است به لنفوم چشمی مبتلا شوند. در حدود ۸۰ درصد مبتلایان به لنفوم داخل چشم اولیه، هر دو چشم درگیر می‌شود و ممکن است مغز هم درگیر شود.

تومور ملتحمه (Conjunctival tumors)

ملتحمه، لایه محافظ شفاف در داخل پلک و روی سفیدی کره چشم است و مخاط مورد نیاز برای محافظت و نرم کردن سطح چشم را تولید می‌کند. ممکن است کل بافت‌های ملتحمه درگیر سرطان شوند. تومورهای ملتحمه، نوعی ضایع گوشتی بوده که در قسمت ملتحمه ایجاد می‌شوند و بر دو نوع نئوپلاسم‌های خوش‌خیم و بدخیم هستند که نوع آن‌ها بسته به سن و نژاد، وضعیت سیستم ایمنی بدن و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه فرق می‌کند.

تومورهای ملتحمه به چهار شکل اکواموس، ملانسیتیک، لنفوتیک و سارکوم کاپوزی، چشم‌ها را درگیر می‌کنند و باعث کاهش دید و بینایی می‌شوند. تومور ملتحمه رشد تدریجی و آرامی دارد و معمولاً به‌ ندرت متاستاز می‌دهد و برای درمان باید به‌ صورت کامل تومور برداشته شود تا بیماری دوباره عود نکند. ملانوم بدخیم هم یکی از تومورهای ملتحمه نادر است.

رتینوبلاستوما (Retinoblastom)

رتینوبلاستوما یا گلیومای شبکیه‌ای (Glioma Retinae) از سرطان‌های نادر چشمی در کودکان زیر پنج سال است. در صورتی که بیماری پیشرفت کند ممکن است هردو چشم هم مبتلا شوند. سفید شدن مردمک چشم نخستین نشانه وجود این نوع سرطان چشم است. علت یک سوم ابتلاها ژنتیکی است و به‌ صورت ارثی به کودکان منتقل می‌شود و هردو چشم را درگیر می‌کند. نوع دیگر ابتلا به رتینوبلاستوما به‌ صورت غیرارثی است که بیشتر یک چشم درگیر می‌شود، اما احتمال ابتلای هردو چشم هم وجود دارد.

سرطان چشم بدخیم

هرچند این بیماری، چندان شایع نیست، اما گاهی برخی تومورها بدخیم هستند و باعث ایجاد این بیماری، از نوع بدخیم می‌شوند و تاثیرشان روی بافت کاسه چشم ظاهر می‌شود. معمولا نوع بدخیم این بیماری از یک خال کوچک شروع می‌شود و به ‌تدریج پیشرفت می‌کند. به‌ همین دلیل توصیه می‌شود با دیدن علائم این بیماری بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کنید.

تحقیقات متعددی در خصوص کمک به درمان سرطان های چشمی در جهان بوسیله ویروس های ضد سرطان در حال انجام است.
  برای اطلاع از آخرین  اخبار درمان سرطان بوسیله ویروس های ضد سرطان از طریق لینک زیر به بخش اخبار مراجعه نمایید.

اخبار درمان سرطان

برای اطلاع از آخرین مستندات درمان سرطان بوسیله ویروس های ضد سرطان از طریق لینک زیر به بخش مقالات مراجعه نمایید.

مقالات درمان سرطان