سرطان تخمدان

سرطان تخمدان پنجمين علت عمده مرگ وميرهاي ناشي از سرطان است. گرچه تنها 15 تا 20 درصد سرطان هاي دستگاه تناسلي زنان از تخمدان ولوله هاي رحمي ايجاد مي شوند لكن اين سرطان ها نسبت به تمامي سرطان هاي اوليه لگن، مسئول ميزان بيشتري از مرگ وميرهاي ناشي از سرطان هستند.

در ایران، بروز سرطان تخمدان در رتبه هشتم قرار دارد. این سرطان، شایعترین بدخیمی دستگاه تناسلی در زنان محسوب می شود.

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان به ویژه در زنان بالای 50 سال یک قاتل خاموش است، زیرا نشانه های آن غیر اختصاصی بوده و روش غربالگری مناسبی برای تشخیص زود هنگام آن وجود ندارد، بنابراین اکثر موارد در مراحل پیشرفته تشخیص داده شده که پیش آگهی آن را بدتر و بار بیماری را افزایش می دهد.

سرطان تخمدان در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، از قابل درمان ترین بدخیمی هاست، زیرا اکثراً به روش های درمانی ضد سرطان بسیار حساس می باشند. این در حالی است که 93 درصد زنان مبتلا به سرطان تخمدان علائمی نظیر درد شکم، بزرگی شکم، نفخ، فوریت ادراری، کاهش وزن و سایر علائم را به مدت چندین ماه تحمل می کنند و خیلی دیر درصدد تشخیص و درمان برمی آیند.

سرطان تخمدان در بین بدخیمی های دستگاه تناسلی زنان، بدترین پیش آگهی را دارد. خطر این بدخیمی از 40 تا 45 سالگی افزایش یافته و در سن 55 تا 65 سال به حداکثر می رسد. بروز این توده ها در سنین بعد از یائسگی، زنان با تعداد فرزند کم و زنان ازدواج نکرده بیشتر است.

سرطان تخمدان

بیشتر از 70 درصد افراد، با سرطان تخمدان، در مرحله پیشرفته از بیماری شناسایی شد ه اند. در این حالت، میزان بقای 5 ساله در افراد، به کمتر از 30 درصد می باشد.

بیش از صد سال است که ویروسها به عنوان عوامل درمانی برای ازبین بردن تومور مطرح شده اند. اشتیاق برای استفاده از این روش در طول زمان دچار نوسان بود و در دهه 1950و1960 به اوج خود رسید. در دهه 1980و 1970 میلادی تقریبا رها شد. اخیرا اشتیاق نسبت به استفاده از این روش افزایش یافته است. 

اولین ویروس انکولایتیک که آدنو ویروس H101 بود در نوامبر 2005 مجوز فروش گرفت.

طی دهه گذشته˓ تمایل به استفاده از روش انکولایتیک وایروتراپی با استفاده از ویروسهای انکولایتیک(OV) افزایش پیدا کرده است که شامل استفاده از ویروسهایی با توانائی همانندسازی در آلوده کردن و ازبین بردن سلولهای توموری بدون آلوده کردن سلولهای سالم میباشد.

هدف اصلی این مطالعه ارائه از یک روش بی خطر و توانمند در کنار روش های درمانی موثر دیگر در کنترل تومور تخمدان می باشد.

سرطان تخمدان

هرچند بی خطری و کارآمدی استفاده از این محصول در مطالعات جهانی اثبات شده است ولی در طی مطالعات در داخل کشور نیز با دیگر توانمندی و بی خطری محصول در مرحله آزمایشگاهی و حیوانات آزمایشگاهی مورد تایید قرار گرفت.

گروه واکسوژن برنامه جامعی برای درمان سرطان تخمدان بوسیله ویروس های بی خطر ضد سرطان دارد و از  همه متخصصان حوزه بالینی بخصوص متخصصان زنان و انکولوژی جهت همکاری علمی و عملی  دعوت می نماید.

مطالب مربوط به آخرین یافته های کمک به درمان سرطان تخمدان را می توانید از طریق کانال اختصاصی ما در پیام رسان های بله و واتس آپ مشاهده نمایید.

 

بخشی از مطالعاتی که در خصوص درمان سرطان تخمدان بوسیله ویروس های بهینه شده در کشورهای جهان در حال انجام است در ذیل آمده است.

این مطالعه که در سال 2014 در کانادا انجام صورت گرفته از یک ویروس بهینه شده برای کمک به درمان سرطان تخمدان که به بخش صفاق منتشر شده استفاده شده است.

این بررسی در بیمارستان Mount Sinai کانادا انجام شده و در سایت کارآزمایی آمریکا به شماره شناسه NCT02017678 ثبت گردیده است. 

 

در یک مطالعه در سال 2007 با حمایت دانشگاه Alabama در بیرمنگام انگلیس و همکاری موسسه ملی سرطان انجام گردید، ایمنی ویروس بهینه شده آدنو در بیماران دچار سرطان تخمدان بررسی گردید.

این مطالعه در سایت کارآزمایی آمریکا به شماره شناسه NCT00562003 ثبت گردیده است.

در یک مطالعه که در سال 2012 در دانشگاه University of Alabama at Birmingham انجام شده ویروس آدنو بهینه شده بصورت داخل صفاقی تلقیح گردید.

در این مطالعه بصورت 3 روز ویروس بهینه شده آدنو بصورت داخل صفاقی تلقیح گردید.

از 12 بیمار که تحت مطالعه قرار گرفتند عوارض درمان اغلب شامل درد بوده و علائم شدید در بیماران مشاهده نشد

درمان در 5 بیمار از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد و در یک بیمار تومور کاملا برطرف شد و فاکتور CA125 بصورت نرمال در آمد.

برای مطالعه جزئیات این مطالعه به آدرس ذیل مراجعه نمایید.

doi: 10.1158/1078-0432.CCR-11-2852

در مطالعه ای که در سال 2022 توسط شرکت دارویی
TILT Biotherapeutics  آمریکا طراحی شده ویروس آدنو بهینه شده بصورت داخل صفاقی به  همراه یک داروی ایمنوتراپی به بیماران تلقیح گردید.

 بیماران شرکت کننده در این مطالعه مقاوم به درمان platinum بودند.

این مطالعه در سایت کارآزمایی آمریکا با شناسه NCT05271318

مشخص شده است.

در مطالعه ای که در سال 2014 ذر مایوکلینیک آمریکا انجام شده به بیماران دارای مقاوم دارای سرطان تخمدان مقاوم به تاکسول و پلاتینوم taxol- and platinum ویروس بهینه شده سرخک بصورت داخل صفاقی تلقیح گردید. در این مطالعه هیچ اثر سوء و سمیت ای در نتیجه این درمان در بیماران مشاهده نشده و امید به زندگی بیماران بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

میانگین بقای بیماران دریافت کننده این درمان تا 26.5 افزایش یافته است. برای اطلاع از جزئیات این مطالعه به آدرس ذیل مراجعه نمایید.

doi: 10.1158/0008-5472.CAN-14-2533

PMCID: PMC4377302.

این مطالعه که در سال 2016 در آمریکا توسط شرکت Genelux انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *